Fina Glosan – Firabel

Jag tycker att dagens Fina Glosan är ganska vacker faktiskt. Åtminstone ljudet av ordet. Själva betydelsen är rätt enkel: ‘extraknäck’, ‘sidoprojekt’, ‘svartjobb’. Ordet sägs komma från tyska ‘Freierabend’ – ledig kväll och syftar då på att man fortsätter arbeta med egna projekt på den tid som man har ledigt från ordinarie arbetet. Som alltid bör man försöka komma på roliga och oväntade sätt att använda ordet.

Exempel: ”Det är förvisso inte lagligt men jag har ett litet firabel nere i pannrummet. Ta gärna med supkoppen och smaka mitt hembrända!”

Exempel: ”Efter arbetstiden på lasarettet brukar doktor Ekman firabla som volontär på ett härbärge för hemlösa.”

Exempel: ”Jag arbetar på posten men jag har ett litet firabel vid sidan av där jag målar tavlor med kor och säljer på marknaden.”

