Klänningar är inpyrda med östrogen!

644x429(ByWidth_CutTopBottom_Transparent_True_False_Undefined)

Ett stycke tyg har makt att fördöma ett barn, ett kön, en hel kategori människor. En klänning är uppenbarligen inpyrd med östrogen som kommer få en person av ”hankön” att överge allt gott och heligt. Ja dessa magiska objekt, om de hamnar på fel kropp, suger musten ur musklerna på karlar och gör dem impotenta och oförmögna att dö i strid för sitt land eller på verkstadsgolvet för sin patron…. Jag förstår ju att kvinnor och män inte ska sträcka sig efter mer än att reproducera biologiskt betingade beteenden:

1) män ska vara starka, hungriga, kåta och mordiska.
2) kvinnor ska vara ”täcka”, omhändertagande, undergivna och milda.

Så har gud och historien bestämt, nåde den som avviker:

”Jag ser hur han formas efter något han inte begriper – könsrollen”

När min son var tre år gammal köpte vi hans första klänning. Det var på hans eget initiativ. Han frågade mig en morgon varför han inte hade någon, ”det är ju så fint!”, sa han, och vi gick genast till Myrorna där han fick välja fritt. Han föll för en enkel gul bomullsklänning med blå och rosa blommor på. Han hade aldrig sett något vackrare sa han och ställde sig på tå vid kassan för att betala. När vi kom fram till dagiset kom ett barn fram till honom och frågade: ”Vad fan har du på dig klänning för?” Jag gjorde mig redo att ingripa men min son förekom mig. Han gjorde en stor piruett, så att kjoltyget stod som en klocka runt benen och svarade; ”För att jag är så fin, så fin, så fin!”

Läs vidare Alinah Helsings artikel i Sydsvenskan.

F.

