Inte avveckla monarkin men utveckla den!

IMG_1031

Idag fyller Sveriges kronprinsessa Victoria Ingrid Alice Désirée år igen. Prinsesspartiet kan naturligtvis inte låta en så viktig dag passera obemärkt och vill därför hylla Vickan på födelsedagen medelst en kort blogg-hälsning:

Kära Victoria,
Hoppas du har det gott på din dag och att du har hälsan och harmoni i alla dina nära relationer. Åren går fort för hög såväl som låg och snarare än vi tror så är det dags att summera frukterna av våra dagar. Jag hoppas att du kommer ha anledning att vara stolt över dig själv när det är dags att fara hädan men naturligtvis hoppas jag också att det är långt kvar till dess. Du har fått ett tufft uppdrag av det folk du tjänar. Åt dig har givits ett liv som innebär att du syns dagligen och somliga kanske avundas dig din upphöjda, och förhållandevis bekväma, position. Jag känner inte dig men jag beundrar det mod som jag gissar krävs för att stå fast i en kärlek som var tvungen att gömmas undan i så många år. Det tarvas en alldeles särskild styrka för att härda ut.

Jag får ibland frågan om var Prinsesspartiet står gällande kungahuset. Jag svarar alltid att jag inte tror på att avveckla monarkin men jag föredrar att utveckla den! Jag skulle gärna se ett samhälle som är fritt, öppet och tryggt så till den grad att vi alla kan få må som prinsar och prinsessor… Jag hoppas på, och längtar efter, den dagen.

Victoria, ditt land är fullt av orättvisor. Somliga människor har varken bakelser eller bröd att äta. Somliga andra dukar under för de orimliga krav som ställs på dem. Jag hoppas att du och dina likar ska smälla upp rullgardinen i morgon bitti och att ni ska ta er en ordentlig titt på hur det är ställt med big mama Svea. Du som säkert hänger lite med Statsministern och övriga höjdare i Riksdagen kan väl vara bussig och ge dom en ordentlig uppsträckning för den fumlighet som de har styrt landet med under de senaste åtta åren. Jag litar på att du passar på om du får tillfälle.

Idag är det Kronprinsessans födelsedag och jag går ut på kvällsrundan och plockar krusrenfana (Tanacetum Crispum) till en rustik, men ack så väldoftande, bukett. Den antika penselvasen får tjänstgöra vid denna högtidliga hälsning från Prinsesspartiet till Vickan, Sveriges Kronprinsessa:

Hipp, Hipp Hurra, Hurra, Hurra!

Frej von Fräähsen zu Lorenzburg

2 reaktioner på ”Inte avveckla monarkin men utveckla den!

    • Hej hej 🙂
      Och tack för din kommentar. Jag menar att vi ska sträva efter ett samhälle där ingen prins eller prinsessa eller kung eller drottning behövs för att vara vårt ansikte utåt i världen. Jag skulle gärna se en framtid där alla är lika mycket uppskattade och värdiga oavsett blått eller rött blod. Att utveckla monarkin är mitt, något skämtsamma, sätt att säga att monarkin börjar spela ut sin roll. Fast istället för att ta bort (det låter ju så tråkigt) kan vi väl utöka den istället så att alla får vara med 😉
      Kram på dig
      Frej

Kommentera artikeln

