Utbildning leder till modernt slaveri!

Jag preppar för dagen med en kopp kaffe och morgon-nyheterna och hurra vad glad jag blir när jag läser om en Chilensk konstnär som lyckats stjäla och oskadliggöra ett arkiv över studentlån värda 500 miljoner dollar. I ett slag har ett otal människors lån försvunnit och ingen kan pussla ihop bilden av vem som är skyldig vad…..

Jag brinner för människors rätt till utbildning! Jag känner passionerat för människors behov av bildning och förståelse av sin omvärld och för varandra. Kunskap befriar och bryter ner murarna mellan människor. Med kunskap blir din värld större, väldigare och rikare och du får verktyg för att möta livets realiteter på bästa sätt. Vi måste fortsätta att kämpa för en bra grundskola och för att högre utbildningar ska hålla en god kvalitet.

Jag har själv nio års grundskola, tre års gymnasium, fem års folkhögskola och fem års universitetsstudier i ryggen. Jag antar att jag med viss rätt kan göra anspråk på att vara lite bildad… Men nu till kruxet:

Kunskap kostar idag väldigt mycket pengar att ta del av. Well, säger du nog, vadå utbildning är väl gratis i Sverige? Ja…. …och nej. Vårt system med CSN möjliggör att vem som helst, i teorin, ska kunna utbilda sig till vad som helst. Om bara ambitionen och stödet är det rätta så skulle någon från enklare förhållanden kunna skaffa sig ett ”status-yrke” och bara sätta igång och tjäna storkovan på sitt yrke.

Nu är det inte riktigt så lätt. Vi har ett oförsvarbart orättvist system i Sverige vilket i praktiken innebär att de som har gott ställt kan utbilda sig till vad som helst medan de som är ”mindre bemedlade” är hänvisade till handfasta och väl beprövade yrken. Människor från en arbetarklass-bakgrund är skeptiska till att försätta sig i skuld och väljer ofta bort att studera eftersom man inte vill ta lån som man sedan ska dras med hela livet. De som har det gott ställt och som har lite kapital kan ta risker och förverkliga sig på sätt som andra aldrig ens vågar drömma om. Jo, så rättvist var det systemet…

Vårt utbildningsväsende har förvandlats till en djävulsk och lögnaktig propagandamaskin. Vi drillas i att underkasta oss våra framtida chefer och politiker. Vi ska betala dyrt för att inhämta kunskap så att någon annan kan anställa oss och profitera på mellanskillnaden mellan vår lön och värdet på det vi producerar. För privilegiet att göra oss själva anställbara ska vi dessutom skuldsätta oss för livet. Vi blir ägda av staten och av den boss som anställer oss.

Jag är kanske lite radikal. Jag älskar frihet och känslan av att äga mitt eget liv, ja, naturligtvis bara så länge som jag inte inkräktar på andras lika rätt till frihet och suveränitet. Min känsla för rättvisa och längtan efter frihet gör att jag begrundar det djupt orättvisa i att vi ska skuldsätta oss för möjligheten att få en anställning. Egentligen borde det väl vara företagen/kommunerna som betalar utbildningen för sina anställda? Det är väl brukligt att man betalar för de verktyg som man använder i verksamheten? Men vänta lite, säger du nog, du får ju lön för arbetet, räcker inte det? Svar nej. Den lön som du betalar för att kunna få (genom studielån) innebär ett modernt slaveri. Du köper dig rätten till en god anställning (förutsatt att det finns en ledig plats för dig) och du kommer betala av skulderna på det köpet för resten av ditt liv.

Jag kanske är lite radikal, men jag tycker att studenter ska få lön för den utbildning de skaffar sig. Att utbilda sig är en samhällstjänst man utför och ju fler som får möjligheten desto häftigare kommer det vara att bo och verka i vårt land. Möjligheterna för flera att skaffa sig en högre utbildning kommer att medföra ett samhällsklimat som lägger grunden för innovation, forskning och framsteg inom alla områden. Jag kanske är lite radikal men jag efterfrågar ett paradigmskifte gällande vårt sätt att se på utbildning. Jag föreslår att studenter i framtiden ska få LÖN för det arbete de gör i samhällets tjänst. Och nu, innan nejsägarna hinner flämta fram protester: Jag förstår mycket väl att någon skulle kunna utnyttja systemet och försörja sig på att gå i skolan för tid och evighet. Right, men varför inte retroaktivt förvandla lånen till lön efter fullgången utbildning? Skriv av CSN-lånen så att folk på riktigt får en rättvis start på sitt yrkesliv!

Frej von Fräähsen zu Lorenzburg

En reaktion på ”Utbildning leder till modernt slaveri!

  1. Men jag fattar inte riktigt vad du vill säga, man utbildar sig väll för att få en bra lön och ett bra jobb. Jag själv är sprungen ur arbetarklassen och har pluggat ca 25 år av mitt liv. Nu tjänar jag på det valet och har redan 6 år efter studierna betalat av mina skulder.

    Det är ju alltid nån som får betala skulderna som uppstår, så varför inte den som faktiskt skapar dem? Om man kunde plugga till vad som helst utan att behöva tänka på att man tar resurser i anspråk och att man på nått sätt skulle korrelera längden på utbildningen till lönesättning, så skulle ju alla plugga till navelskådare och förvänta sig att få minst en miljard i lön.

    Men visst kan du hitta ett sätt att betala för detta så är jag game, för jag skulle gärna sitta hemma o programmera på mina egna projekt och få betalt av staten.

Kommentera artikeln

