Hälsa och Hederskultur

IMG_1008

Plötsligt blev benen fulla av spring och jag blev akut tvungen att lämna våningen som jag varit barrikaderad i för att skriva min masters-uppsats under våren. Ah solen! Dofterna! Grönskan! Man bara måste snöra på sig dojjorna, ta på sig de gamla prassliga adidas-shorten och bege sig ut i motionsspåret. Som dansare brukade jag vara i v-ä-l-d-i-g-t god form. Den tiden är sedan länge förbi… som masterstudent har jag spenderat mesta tiden framför datorn eller en bok och nu är ryggen inte lika läckert rakryggad och stark. Min nuvarande hållning hade kanske gjort en mer primitiv primat stolt men jag känner en viss skam över att jag låtet kroppen förfalla på det här sättet.

Ergo: ut och spring människa!
Jag är ändå ganska nöjd. Sprang väl sisådär 3 kilometer effektivt spring + lite promenad till och från motionsspåret. Man bör inte ta ut svängarna för mycket när man väl sätter igång igen. Den gamla karossen faller så lätt isönder om man inte tar det lite varligt i starten och just detta får mig att fundera.

I förra veckan var det dags för Göteborgsvarvet. Jag var ute och rörde mig på stan (inte för att löpa märk väl) och bevittnade hur målmedvetna motionärer kämpade för att ta sig i mål. Det var en salig blandning av människor och det gjorde mig lite rörd att folk samlas helt utan tanke på klass, kön, religion och liknande för att springa tillsammans. Nån bar turban, nån hade onepiece på sig , nån hade kycklingdräkt och en annan bar tutu (balettkjol av tyll). Alla skulle vara med. Det var svettigt. Det var folkfest.

Men så inträffade katastrofen. En yngre man dog direkt efter målgång. Ytterligare några personer kollapsade men klarade sig. Folk tar i för mycket och för snart och jag oroas över vår mänskliga tendens att slå på stora trumman och göra någonting ganska simpelt till en stor prestige-grej. Människor som kanske inte är vana att motionera ska plötsligt bevisa sig och ta sig i mål till varje pris. Även de som tränar rutinmässigt sugs in i hajpen och driver sig till det yttersta för att få en bra placering. Vett och sans träder undan för rädslan att tappa ansiktet inför kollegor, vänner och familj. Målet hägrar där framme och man stapplar fram som i töcken för att komma över linjen: ”Ringen måste till mordor…” Man kämpar som om världen och livet hängde på det. Och till slut är just det egna livet i fara.

Vi måste passa oss för den ny-moralistiska hederskultur som breder ut sig i vårt samhälle. Att motionera och 5:2-fasta och meditera blir livsstilsmarkörer som signalerar att man är med i gemet och i samtiden. Att bli sedd som förlorare är så outhärdligt att man ignorerar kroppens s.o.s och kör på trots att reserverna är uttömda. Vi lever i ett samhälle där arbetslinjen drivs hårt och skoningslöst. Vi ska vara aktiva, pro-aktiva, i rörelse, på jakt. Vi ska vara aggressiva entreprenörer och informerade konsumenter. Jobba, träna, lyckas, dö…..

Men vänta. Stanna upp. Ditt liv är häftigt som det är, du behöver inte köpa till någonting extra för att på allvar kunna njuta av ögonblicket. DU är häftig precis som du är utan att du behöver lägga till eller dra ifrån. Att ha en stark och frisk kropp bidrar till att göra din tid på jorden till en mäktigare och härligare upplevelse men att träna får inte bli ett självändamål. Vi får inte omgärda detta att ”må bra” med en hederskultur som gör att vi dukar under i jakten på hälsan och prestigen.

När jag kom innanför dörren efter ovan nämnda motionstur i skogen så tänkte jag genast att jag måste göra om det i morgon.. ..men nu när jag tänker efter så ska jag nog bara ligga på gräsmattan och lyssna på fåglarna.

Frej von Fräähsen zu Lorenzburg

Kommentera artikeln

