Den kreativa underklassen?

facebook_large_top

Givakt!
I morgon börjar Dans och Teaterfestivalen i Göteborg. Folkfest! Kulturkul! Pop-party! Ja, det är en högtidsstund främst för kulturarbetare i Göteborg med omnejd (eftersom nästan inga Stockholmare någonsin åker hit, de är så nöjda så med att stanna i huvudstaden och titta på samma gamla människor som gör samma gamla grejer). Känner jag mig själv rätt så kommer jag ta på mig mina fin-loafers och avnjuta lite bra kultur. Se det som ett tips om du har en tråkig vecka att se fram emot…

Mitt i förmiddagskaffet läser jag ett lustigt blogginlägg av Nanna Johansson på nöjesguiden. Inlägget roar oss med korta texter till feel-goodbilder på temat ”Tillhör du den kreativa medelklassen”? Bilderna visar ljusa luftiga rum och bekymmerslösa människor som går bohemiskt barfota hemma och fixar och fejar. Det är väl tänkt att man ska dra på smilbanden men jag kan inte låta bli att drabbas av nattsvart depression: graden av komfort och bekymmerslöshet som syns på bilderna kommer jag aldrig att uppleva.

Kreativ Medelklass? Snarare kreativ underklass…
Många kulturarbetare i Sverige är dömda till en tillvaro som högutbildade låginkomsttagare. Vi utbildar oss, kämpar på, spelar ibland på stora scener och doktorerar kanske rentav men ändå kommer nästan ingen upp i lönenivåer som är i närheten av medelinkomsten i Sverige. Kultur är dyrt. Kultur är lyx. Det är kulturarbetarna som står för de stora subventionerna för att hålla priserna nere. Detta gör vi genom mycket låga, eller rentav inga, löner. Nästan inga andra yrkesgrupper tvingas så konsekvent välja ”bara en kopp kaffe” när övriga sällskapet beställer in pizza. Tandvård och liknande är lyxkonsumtion. Att äga sitt eget boende kan aldrig komma på fråga. Den kreativa underklassen kan aldrig känna sig trygg. Vi är skarpa och välformulerade och efterfrågade men konsekvent underbetalda till gränsen på livegenskap.

Det fria kulturlivet, det som rör sig utanför de stora scenerna och gallerierna (ja det är väl typ 95% av all kultur), är dömt att leva på smulorna som blir över från kultur-gormandernas dignande bord. Vi skapar konst till självkostnadspris och lever ur hand till mun inte för att vi är dåliga på att planera vår ekonomi utan för att ekonomin uteblir helt. De medel vi får från kulturråd och konstnärsnämnd är så låga att de räcker till att skapa konsten men inte till en lön.

Den amerikanske professorn Richard Florida pratar om den kreativa klassen. Det är viktigt, menar han, att ha många kreativa och udda människor i en region för då börjar det sjuda och koka och bli spännande för folk att bo där. Han tar fram statistik (inte helt utan kritik från andra kan tilläggas) som visar att städer med många kreativa människor också har en bättre ekonomi. Det är väl helt enkelt så att kultur och konst och kreativitet är bra för människor och bidrar till tillväxten… …ja, utom för kulturarbetarna då som ofta får rent skamlig ersättning för den expertis de besitter.

Den här veckan börjar Dans och Teaterfestivalen i Göteborg och på fredag 16 maj sker ett stort upprop i Folkteaterns foajé kl 15:00. Jag är med och för dialog med politikerna om villkoren för det fria kulturlivet. Uppropet är ett samarbete mellan Teaterförbundet, Teatercentrum och Danscentrum och det sker i fyra städer i Sverige.
Kom dit. Ställ nån mot väggen. Tillsammans är vi starka!

Frej von Fräähsen zu Lorenzburg

Annonser

5 reaktioner på ”Den kreativa underklassen?

  1. Men vänta lite här nu, har ni inte valt att arbeta inom kultur? Kanske jag missuppfattat artikeln, och rätta mig gärna i så fall! Konstverk kan liknas med egenföretagare och det är ytterst få individer som kan ta ut någon form av lön från det egna företaget inom en viss tidsram. Jag kan inte hjälpa att bli irriterad på att ni klagar när ni uppenbarligen gått in i det frivilligt. En låg lön kan inte ha kommit som en blixt från klar himmel? Ska vi höja någonstans så är det inom vården (OBS, jag jobbar inte inom vården själv, utan tycker att de drar ett otroligt tungt strå utan en lön som rättfärdigar ett sådant arbete).

    • Din kommentar visar på en enorm okunskap och att du inte reflekterat tillräckligt. Inga yrken ska väl ha som norm att leva i fattigdom oavsett om det är vård, städ eller konst? Tänk till en gång till vettja!

  2. Men alltså, det är ju ingen som vill betala för det du har att sälja. Borde du inte tänkt på det innan du valde att bli kulturarbetare?

    Det finns ju trots allt kulturarbetare som är miljardärer, Marcus ”Notch” Persson http://www.technobuffalo.com/tag/markus-notch-persson/
    Skillnaden på han och dig är att han förstod vilken kulturyttring människor vill ha, medans du kräver att folk skall gilla det du har att erbjuda.

    • Vilken rasande okunnig kommentar du kommer med. Jag föreslår att du inhämtar lite kunskap à la Bourdieu och kulturellt kapital innan du postar nästa kommentar. Och faktum är att hade konstnärer, tänkare, vetenskapsmän bara levererat det som människor vill ha så hade vi fortfarande trott att jorden var platt (katolska kyrkans hållning tingens rätta ordning är väl att betrakta som ”vad folk ville ha” i den frågan men några modiga och häftiga personer utmanade strukturerna), i och med Jules Vernes och liknande konstnärer introducerar nya sätt att föreställa sig vad som skulle kunna vara möjligt så sår de ett frö och en vision för vetenskapen att följa efter.

      Jag kräver inte alls att människor ska gilla det jag erbjuder. Konsten och kultursfären följer inte den kapitalistiska logik som du verkar vara så förtjust i utan opererar enligt andra parametrar. Konsten, jag antar tillsammans med filosofin och idéhistoria och liknande discipliner, bryter ny kognitiv mark. Det är kanske lite sofistikerat för dig men du får helt enkelt slappna av lite och lita på att folk vet vad de gör… jag antar som du antagligen litar på att läkaren vet vad hen gör vid en bypass och liknande… Du kommer med ganska klassiska och förutsägbara argument som faktiskt visar att du inte alls förstår vad det handlar om. Föreställer du dig en utopi där alla arbetar och konsumerar och inte spänner bågen högre för vad mänskligheten kan åstadkomma? Det visar på en ganska ointelligent och visionsfattig bild av människan och världen. Du, om någon, skulle nog må väldigt bra av en hääääääärlig och utmanande konstupplevelse! Jag kan skicka dig en biljett nästa gång jag visar ett verk, du är välkommen att sitta på första parkett så kan vi ta ett snack efteråt.

  3. Jag upplever konst varje dag, fast den konst jag upplever har du aldrig hört talas om. Den kostar inget, den görs av människor som delar med sig till andra av sina verk som dom gjort på fritiden. Du kan finna mer här http://www.demoscene.info/the-demoscene/ bland annat.

    Precis som vi andra ”kulturarbetare” så får du utveckla din kultur på din fritid tills dess det finns nån som betalar för den, varför skulle vi andra som inte gillar din kultur betala för den?

Kommentera artikeln

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s