Patriarkatet är ett kräkmedel

Det är måndag. Jag vaknar. Jag har saker att göra. Jag sträcker mig efter kaffekoppen, ostmackan, vädrar morgonluft. Läser lite internät och fontänkräker sedan raskt upp hela frukosten över tangentbordet.

Kvinnors hälsa och rättigheter är underprioriterade. Kvinnors rättighet till sin egen kropp och sin egen reproduktion är hotad. Homosexuellas rättigheter börjar stramas åt igen. Ungdomars rätt till en sexualundervisning som förbereder dem för det riktiga mötet med en annan människa ifrågasätts. Året är 2013 och platsen är EU-parlamentet.

Ett förslag, för att åtgärda de strukturella orättvisorna, togs fram och röstade s under bu-rop ned. Bland de som röstade emot förslaget var de svenska politikerna Alf Svensson (KD) och Gunnar Hökmark (M).

Förslaget, som åberopar gemensamt antagna dokument såsom (bland annat) deklarationen för Mänskliga Rättigheter kan läsas i sin helhet här: Resolution

Förslaget bemöttes med bu-rop och hånfullhet. Året är 2013. Platsen är EU-parlamentet – Gubbarnas Sammansvärjning. Jag får ont i magen över dessa konservativa mörkermakter som leder EU.

Frej von Fräähsen zu Lorenzburg

Kommentera artikeln

