Romer i hemliga databaser?

Jag slår upp ögonen. Jag slår upp tidningen. Jag förfäras. Skäms. Vill gå och lägga mig igen. Jag läser i både DN och Aftonbladet att Skånepolisen för katalog över drygt 4000 Romer. Den äldsta som är med i databasen var född runt förra sekelskiftet. Dessa människor har inte begått något särskilt brott eller utmärkt sig på annat sätt än att vara Romer. Att föra listor över människor baserat på etnicitet eller härkomst är definitivt inte någonting som anständiga människor kan ställa sig bakom!

Polisen i Skåne försöker slingra sig och menar att det inte rör sig om ett ”Register” per se utan det handlar om en ”analys-fil”. I don’t know, men att föra katalog över människor, deras personnummer och vistelseort låter som en lista för mina otränade öron.

Jag hoppas Beatrice Ask, Sveriges Justitieminister, kan återkomma under dagen med en mycket god förklaring annars är det uppenbart att vårt land börjar utvecklas till en skurknation.

Frej vonFräähsen zu Lorenzburg

Kommentera artikeln

