Prinsesspartiet tar på slöjan

Hijabbecause I’m worth it

Bild 2013-08-19 kl. 15.11

Ja alltså. En ung höggravid kvinna får stryk tills hon förlorar medvetandet. Året: 2013, Platsen: Farsta/ Sverige, Orsak: Hon bär slöja.

Idag bär jag, Frej von Fräähsen, slöja av solidaritet med mina muslimska systrar. Detta trots att jag är ateist. Detta trots att jag är man. Våld baserat på tro, ursprungsland, hudfärg, kön eller sexualitet får vi aldrig tolerera.

Så är det bara!
Frej von Fräähsen zu Lorenzburg

19 reaktioner på ”Prinsesspartiet tar på slöjan

  1. Lika bra vore det om fler kunde manifestera för alla de tjejer och kvinnor i det här landet som får sina liv förstörda genom alla dessa ökade våldtäkter/gruppvåldtäkter. Där kan man ju i sanning tala om rasism och brott mot mänskliga rättigheter. Knäpptyst i medier som vanligt trots en väldigt dyster och bakåtsträvande utveckling i ett ”föregångsland” som Sverige. Verkar så bara som att en del individer är mer värda än andra i dagens samhälle, det är tråkigt. Med vänlig hälsning.

    • Jag håller med dig om att det är sannerligen tråkigt ifall en del individer är värda mer än andra i vårt samhälle. Och det stämmer ju att det förhåller sig så! Människor diskrimineras dagligen för att de är för ”gamla” för att få jobb, för ”friska” för att slippa jobba fast de inte borde. Kulturarbetare tvingas jobba mer eller mindre gratis. Jag välkomnar en manifestation mot gängvåldtäkter. Om du träder fram och startar en manifestation så kommer jag naturligtvis ställa mig bakom.

  2. du känner väl till att muslimska kvinnor i nästan hundra procent av fallen utsätts av våldet från sin man eller släkting och inte från en rasist? En mordfrekvens med en överrepresentation på 300% jämfört med svenska kvinnor… detta enligt svt och då är alla invandrare inräknade, även ickemuslimer.. men det är inget jag ser dig stötta dina medsystrar i 😦

    eller hur dina medsystrar behandlas i guds hus. där dom inte ens får gå in via huvudantren och måste sitta undanskuffade längst bak eller på en liten läktare.

    tvångsgiften, hederskultur mm… varför berör du inte dessa ämnen som är hundra gånger mer aktuella för den muslimska systern hennes vardag?

    Håller givetvis med om att allt våld är förkastligt och skall fördömas men att ta billiga poänger på tragedier det är något helt annat.
    Väntar med mitt utlåtande tills fakta finns och utredningen är klar. Vad jag sett är redan utredningen om hatbrott nedlagd.

    • Vi ska självklart inte stötta våld gentemot någon. Därav den här aktionen. Vi får inte luras att tro att rättigheter eller manifestation för andras frihet är ett nollsummespel där stöd för någon tar bort stöd för någon annan. Det är en felaktig analys. Säg mig, på vilket sätt förstör den här aktionen för muslimska kvinnor i övrigt?

      Faktum är att jag berört hederskultur tidigare. Du kan väl läsa igenom alla 250 posterna och återkomma sen? Eller menar du att varje inlägg ska ha med allt material? Det blir långt…

      Jag stöttar mina medsystrar i allt för att permanent och skyndsamt ända all form av våld baserat på kön, tro, etnicitet, ålder eller vad helst det kan vara. Idag gällde det en sak, imorron gäller det en annan.

  3. Och alla vi tjejer och kvinnor som blivit våldtagna av bl.a. muslimska män just för att vi är ”svennehoror” då?
    Fast varför, vi är ju bara svenskar.

    • Det ska vi naturligtvis inte acceptera. Men på vilket sätt menar du att de våldtagna kvinnornas lidande förmeras av att vi stöttar andra kvinnor som utsatts för våld? Borde inte kvinnor stötta varandra oavsett vilken religion de har? Jag förstår inte varför du nedvärderar dig själv genom att kalla dig själv Svennehora och att du ”bara” är svensk? Det är ledsamt tycker jag.

      • Jag tror att du förstår själv att vad jag menar är att varför stöttar man aldrig oss som våldtas för att vi är just svenska kvinnor, eller svennehoror som vi kallas av många. Man skulle aldrig stötta oss på samma sätt, du vet nog själv att många våldtagna kvinnor får höra att man kanske ska tänka på hur man klär sig.
        Tror också att du förstår att jag kallade mig själv svennehora och bara svensk för att det är så väldigt många människor ser på svenska kvinnor och på svenskar (både män och kvinnor), det ska inte göras något för oss för vi är bara ”svennehoror” och ”bara svenskar”.
        Du förstår MYCKET VÄL!

        • Jag är inte intresserad av att spela några spel. Tala tydligt om vad du menar istället för att var sarkastisk. Jag tycker fortfarande inte att det gagnar någon, allra minst dig själv, att kalla sig själv svennehora och ”bara” Svensk. Onödigt och nedvärderande för sig själv. Kvinnor ska aldrig någonsing behöva våldtas baserat på etnicitet, detta gäller självklart även Svenska kvinnor.

          Du ställer frågan: ”varför stöttar man aldrig oss som våldtas för att vi är just svenska kvinnor, eller svennehoror som vi kallas av många?”
          Jag arbetar inte inom vare sig vården eller polismyndigheten så jag har inte koll på ifall Svenska kvinnor ”aldrig stöttas”. Jag förstår fortfarande inte hur en aktion, för att protestera mot att en tjugoårig gravid kvinna får stryk för att hon har slöja, kan innebära mindre stöd för dig och dina olyckssystrar?

          • Att du inte tycker det gör inte att vi inte ses som det.

            Jag säger inte att det innebär mindre stöd för oss, det jag säger är att man aldrig skulle göra detsamma för oss och en muslimsk kvinna skulle nog aldrig i livet plocka av sig sin slöja för att stötta sina medsystrar.

            Jag undrar förresten lite hur ni tänker när ni tar på er denna slöja för att stötta. Du vet väl att slöjan i många fall handlar om förtryck? Jag vet hur många kvinnor som helst som TVINGAS bära slöja, som utsätts för våld och hot ifall dom vägrar. Är det verkligen något man bör stötta? :/
            Kvinnan som fick stryk ska självklart stöttas men detta är långt ifrån rätt väg.

            Att du som man tar på dig slöja är också ett stort frågetecken då kvinnor i många fall skyler sig för att inte bli t.ex. våldtagna. Som att män inte skulle kunna kontrollera sig själva annars? Är det så man ska se på män?

            Ber om ursäkt för mycket text , jag är bara väldigt nyfiken.

            • Talar du för alla muslimska män nu? När du säger att ”ni ses som” svennehoror? Jag är försiktig med att uttala mig i generaliseringar eftersom jag inte har alla fakta.

              Jag struntar i ifall en muslimsk kvinna skulle plocka av sig slöjan. Jag är inte en muslimsk kvinna och JAG väljer att stötta andra människor. Jag är inte intresserad av att peka på andra och skylla ifrån mig och säga ”ja men dom gör ju inte ditten och datten.” Jag inser att det är komplicerat eftersom det finns kvinnor som upplever att det är ett tvång att bära slöja. Å andra sidan är det knappast okej att slå någon för att de har slöja på sig. Min aktion idag handlar om att, oavsett om slöjan är där av tvång eller fri vilja, så ska man kunna gå på Sveriges gator och känna sig trygg. Detsamma gäller såklart även svenska kvinnor. Och män. Vad gör du själv för att stötta andra?

              Jag kan inte svara på ifall kvinnor skyler sig för att slippa bli våldtagna eller om det är av religiösa skäl eller kulturella skäl. Jag är inte insatt i frågan. Du däremot kanske är det och kan upplysa mig?

              • Ser du ”alla muslimska män” någonstans? Jag gör det inte. Vi ses som svennehoror av många, det är skillnad på många och alla.

                Man ska absolut kunna känna sig trygg på Sveriges gator och det är synd att många inte gör det och att det visas många gånger att man inte är trygg, men jag tror fortfarande att det är fel väg att gå då slöjan står för så mycket negativt. Men nej, det ger inte någon rätten att ge sig på en kvinna för att hon bär slöja, det är inte det jag säger.

                Jag tar inte på mig någon slöja för att stötta eftersom jag, som sagt, tycker det är fel väg att gå, men jag jobbar på olika sätt för att hjälpa och stötta andra att få det bättre. Både människor och djur.

                Jag är inte mer insatt än att jag vet att flertalet gör det för att ”män är monster som våldtar en om man inte skyler sig” (inte mina ord), och jag har även fått höra efter x antal våldtäkter, övergrepp m.m. att jag kanske borde ta på mig en slöja så jag slipper det.

                • Jag kan som sagt inte säga vare sig för eller emot när du säger att ni ses som detta av många. Jag har inte de fakta och undersökningar som du har tillgång till och därför kan jag inte ta ställning. Det gläder mig att du hjälper andra, det ska vi fortsätta göra du och jag. Jag inser också som jag sade tidigare att det är en komplicerad fråga det där med slöjan och jag är kluven. Just idag handlar min aktion om att bära slöja just för att signalera att man ska kunna göra det utan att få stryk. För mig känns det iallafall som att jag gör en markering mot våldet och det är bättre än att bara tiga.

                  Jag har som sagt inte heller tillgång till den information som du har när du säger att flertalet har slöja för att ”män är monster etc”. Ingen ska behöva våldtas för att hon har, eller inte har, slöja. Ingen ska behöva få stryk för att hon har, eller inte har slöja. Jag stöttar din rätt att vara trygg fast du inte bär slöja lika mycket som jag stöttar andra kvinnors rätt att vara trygga fast de har det. Jag förstår inte hur det skulle motverka varandra?

                  • Det är personliga erfarenheter det handlar om, min och många andra svenska kvinnors erfarenheter.
                    Inte allas, men många.

                    Känns det bra för dig så är det jättebra, dock har vi olika åsikter ang om det är rätt väg att gå eller inte och jag respekterar att du inte tycker som jag precis som du, antar jag, respekterar att jag inte tycker som du.

                    Jag förstår, det känns ganska självklart för mig att du som man inte har just precis den erfarenheten. Jag bara talar om, för någon som inte vet, hur det i många fall ligger till.
                    Det behöver inte motverka varandra och det är absolut inte det jag säger.

                    Nu sätter jag punkt här och överger datorn för annat, men det var trevligt att diskutera ett intressant men känsligt ämne.
                    Ha en toppen kväll! Mvh

                  • ah vad roligt, du koemmr alska den! tank bara pa att storlekarna ar ganska stora, jag har XXS i min och ar ju vanligtvis XS/S. jag minns inte alls for jag bestallde min nar jag var utomlands men har for mig att den kom bara nan vecka efter kanske. inte for lang tid alltsa!

  4. Kan någon vettig förklara för mig varför ni väljer att dölja eran hår och inte männen e det något märkvärdigt med hår har svårt och fatta varför kvinnor döljer sig och inte männen

    • Jag håller med, det är väldigt knäppt och orättvist! Normalt håller jag med dig helt och hållet men det är precis lika fel att få stryk för att man bär slöja som för att få stryk för att man inte bär den. Idag protesterar jag mot att människor i Sverige får stryk på öppen gata för att de ser annorlunda ut. Helt vidrigt och fel tycker jag!

  5. En grej jag inte fattar, vill dessa kvinnor bära slöja? eller är det deras religion som tvingar dem? Om så är fallet, stöder vi deras sak genom att bära slöja?

    • Självklart stöder vi deras sak genom att bära slöja idag. Oavsett om kvinnorna har valt eller inte så ska de slippa få stryk när de bär slöja på våra gator. Diskussionen om slöjans vara eller icke vara är en helt annan diskussion tycker jag. Jag är själv ateist och emot all form av religiös indoktrinering men att bara för det stöder jag inte att människor som har religiösa attribut (självvalt eller inte) ska få stryk på öppen gata. Hur föreslår du att detta ska hanteras?

Kommentera artikeln

