16-åringar har vad som krävs för att rösta?

Att rösta är en av demokratins heligaste plikter och privilegier. Patrik Lindenfors är forskare i biologisk och kulturell evolution och nu propagerar han för att 16-åringar ska få rösta.

Detta är mitt svar:
Att delta i landets styre genom sin rösträtt är nästan vår enda möjlighet att påverka våra makthavare. Det krävs att man är orienterad, intresserad, mogen och har gott omdöme för att på allvar låta sin värdefulla röst göra skillnad. Det är just omdömet som gör att jag invänder emot att 16-åringar ska få rösta. Det är knappast kränkande att hävda att dessa ungdomar inte har hunnit utveckla någon större livserfarenhet och stabilitet. Gällande omdömet ställer jag mig frågande hur dessa barn kan få det skarpladdade vapen i händerna, som rösträtten innebär, men samtidigt anses för unga för att köra bil eller dricka bärs? Är den mekanism som själva demokratin vilar på mindre viktig, eller tas den lättare på, än körkort och systembolaget? Den dag ungarna bedöms som redo att dricka bärs och köra bil vid 16 års ålder är jag beredd att medge att de ska få hantera denna medborgarens absolut viktigaste rättighet. Fram till dess ska 16-åringarna få göra det som 16-åringar ska göra: Upptäcka sig själva och sin plats i världen, njuta av de sista åren av frihet och lek innan vuxenlivet tynger med plikter och ansvar. Så nej, 16-åringar ska självklart inte rösta.

Frej von Fräähsen zu Lorenzburg

2 reaktioner på ”16-åringar har vad som krävs för att rösta?

  1. Jag håller helt med dig, tycker att sextonåringar är alldeles för unga. Hade det varit val iår hade jag fått rösta för första gången och tycker tom det känns tidigt. Men sen finns det såklart yngre som är insatta, men dom tillhör minoriteten.

    • Framför allt så tycker jag att de väldigt unga ska få slippa tänka på hela samhället ett tag till och fokusera mer på sig själva och sitt eget sökande efter identitet och plats i världen. Sedan kan man ju också engagera sig politiskt i ungdomsförbund eller andra intresseorganisationer även om man inte för rösta än. Och det är ju bara bra för de som är intresserade av politik 🙂

Kommentera artikeln

