Ateister försvarar rätten att tro!

Ojojoj vilken härlig Pridestämning det var i Karlstad i går! Solen grillade oss från en klarblå himmel och det var glädjeyra på gatorna. Prinsesspartiet levererade ett tal till folket och åt bakelse (Prinsesstårta naturligtvis) tillsammans med en kär vän. Hur festligt som helst!

998696_10151663930797906_552016552_n

Nu till allvaret

Jag slår upp tidningen och läser i gårdagens ledare i DN att religiös intolerans är på uppgång i världen. I Egypten förföljs den Kristna delen av befolkningen, I Burma förföljs den Muslimska befolkningen av Buddisterna, i Europa sker attacker mot Muslimer och Judar på öppen gata. I Ryssland antogs en lag som förbjuder att man kritiserar Religionen (Hädelse), straffet kan bli upp till två år i fängelse. Dessa lagar återfinns även i Muslimska delar av världen.

I dagens DN läser jag att det Katolska Irland är på väg att luckra upp de stränga lagarna kring abort. En ny lag säger att rätten till abort kan medges om kvinnans liv är i fara på grund av fysiska eller psykiska medicinska skäl. Kvinnor som utsatts för våldtäkt eller incest kommer däremot fortfarande tvingas att fullfölja graviditeten. Likaså antogs en liknande lag i Texas i USA.

Jag tror inte själv på Gud/ Allah/ eller Jesus eller liknande. Myter och berättelser var viktiga psykologiska verktyg för att klara av en farlig och primitiv värld. Vi människor behöver förklaringsmodeller för att hitta vår plats i sammanhanget och i brist på verklig kunskap hittar vi på egna kosmologier.

Under tidigare tidsåldrar visste man inte att universum bestod av atomer, och än mindre partiklar, och molekyler. Man kände inte till att sjukdomar uppstår som en följd av bakterier. Man visste inte att allt levande har ett DNA som styr vilka anlag och egenskaper vi ska få. Missbildningar och sjukdomar sågs som ett straff från andarna/ förfäderna/ Gud och det upprättades stränga regler för tabu och rituell renlighet för att behaga de osynliga andemakterna.

Idag har vi bättre verktyg för att analysera vår värld. Vi kan producera verklig kunskap genom att samla väldiga mängder data, analysera dem, testa dem och slutligen formulera en teori. Ordet teori  betyder inte, i det här sammanhanget, att det är en gissning eller spekulation. En vetenskaplig teori är grundligen testad och kontrollerad till dess den får stå som ”senaste versionen” av en ständigt uppdaterad förklaringsmodell. Religionen bestämmer sig, en gång för alla, hur världen hänger ihop och nya bevis ignoreras eller avskrivs direkt som felaktiga. Vetenskapen (som för all del kan göra motstånd mot verkligt utmanande nya teorier) lämnar dörren öppen för ny information. När bevisen för en verkligt annorlunda världsbild börjar hopa sig måste man vara beredd att kasta ut hela rasket till förmån för den nyaste och mer korrekta kunskapen.

Som  Ateist (eller i alla fall Agnostiker) och humanist är det svårt att navigera det moraliska landskapet. Inte för att jag saknar en Gud som dikterar hur jag ska uppföra mig eller vad jag ska tro, äta, klä mig i eller vem jag ska dela mitt liv med. Svårigheten med att vara Sekulariserad Humanist är att jag känner en inre maning att stå upp för dem som har en tro jag inte delar. Jag måste på samma sätt kämpa för att mina politiska meningsmotståndare ska få komma till tals i demokratiska forum. Jag kämpar på samma sätt för att kvinnor och män, homo och strejt, rik och fattig ska ha samma rättigheter och möjligheter att skapa sig ett gott liv. Detta gör jag inte för att en yttre auktoritet tvingar mig men för att samvetet, och mitt hopp om en bättre värld, driver mig.

Så… Vi måste försvara människors rätt att följa den tro de känner i hjärtat är Sanningen. Vi måste också minska skadorna som religioner ställer till med sinsemellan och inom de egna leden. Vi måste framför allt bilda och utbilda människor och ge dem verklig kunskap så att religionens tro kan matchas av vetenskapens förnuft. Det är vårt enda hopp.
”Amen”

Frej von Fräähsen zu Lorenzburg

Kommentera artikeln

