Att ömsa skinn

snake-skin-1920x1080

När jag var 18 år bytte jag förnamn.

En artikel i dagens DN hävdar att två av tre tillfrågade inte gillar sitt namn. Undersökningen är gjord i England och undersöker hur mycket de tillfrågade gillar sina förnamn, efternamn samt nya efternamn efter gifte. En överraskande stor andel människor var alltså inte nöjda. Många kommenterade också att med ”rätt” namn får man större fördelar.

När jag var 18 år bytte jag förnamn.

Jag ogillade inte mitt namn särskilt mycket, det är ett fint namn med rötter från latinet men någonting hade börjat skava och det började kännas trångt. Vad gör man när man växt mycket på kort tid och märker att byxorna blivit för korta? Jo, man måste skaffa nya.
Jag gick i trean på gymnasiet och kände att jag hade växt inuti, blivit någon annan än jag varit tidigare och jag ville ta plats med denna förvandling även i den yttre världen. Så jag fyllde i formulären och gick till Skatteverket och sedan den dagen heter jag alltså Frej.

I andra kulturer är det vanligare att byta namn när man står inför en förändring i livet och hela samhället stöttar den förvandling som personen genomgår. I vår del av världen har vi inte någon sådan tradition och det kan bli knivigare att få utomstående att förstå. Jag själv hade turen att mötas, om inte av förståelse, så i alla fall av respekt och acceptans. Det tog ett tag för mamma och pappa att vänja sig men det gick ganska fort och var ganska smärtfritt.

När jag var 18 år bytte jag förnamn.

Jag hade växt och min inre hud spände åt och var trång. Jag hade växt och min tidigare personlighet kändes liten och otillräcklig. Jag hade växt och behövde ett nytt namn; ett namn som gav mer frihet och utrymme. Jag valde namnet på en gammal kärleksgud. Jag valde namnet Frej.

Frej von Fräähsen zu Lorenzburg

2 reaktioner på ”Att ömsa skinn

    • Hej Hanna!
      tack för din kommentar! Ursäkta sena svaret, din kommentar låg och gömde sig i spam-filtret. Klart jag ska kika in och följa din blogg 🙂
      Må gott hälsar Prinsesspartiet (och Frej förstås)

Kommentera artikeln

