En missriktad individs korståg

Nu är han på’t igen!
Det handlar om Christer Åberg och den ultrakristna bloggen apg29.nu. Christer skriver att han blivit kontaktad av sitt eget webb-hotell eftersom en anonym person har anmält bloggens homofoba innehåll. Jag säger det redan nu så har jag det sagt: det var inte jag!

Christer dundrar på, i kärlekens namn, och nedkallar svavel, pimpsten och aska över oss arma syndare. Oftast är det homosexuella som får sig en släng av sleven och om man har invändningar så duckar han bakom bibeln och skyller ifrån sig:

Det är ganska intressant att se vilka artiklar som är föremål för klagomålet. Först ut är den här: Homosexualitet i Bibeln. Här citerar jag enbart bibelord som handlar om homosexualitet. Jag kommenterar inget eller har egna åsikter. Personen som klagar tål alltså inte Bibelns ord. Anledningen till detta är att det blev för tydligt vad Bibeln egentligen säger i detta ämne.

Problemet Christer, är ju att vi inte tror på Bibeln. Mitt förnuft vägrar låta mig tro på denna bok, som ju är roten till så mycken ondska och lidande, och därför fungerar det inte att gång på gång hänvisa till den. Du måste använda ett språk som vi ateister talar. Kan du klä din mission i ett språk som är grundat i empiri och naturvetenskap? Eller är det bara i Kristendomens själv-refererande system som Bibelns ”sanningar” har någon mening? Det är ju isåfall inte så stor skillnad på Bibeln och Sagan om Ringen eller Harry Potter…

Tro det eller ej, jag hyser absolut ingen illvilja gentemot Christer. Det är nästan lite ironiskt men jag tror att vi båda sitter här och författar inlägg i en anda av ”hata synden/ älska syndaren”. Christer har fått utstå mycket lidande här i livet och jag sympatiserar till fullo med hans önskan om tröst och helande. Hade jag kunnat hade jag gjort allt i min makt för att ingen någonsin ska behöva uppleva den smärta som Christer har mött här i livet. Däremot är det inte okej att vända sig om till sin nästa och fördöma henne till helvetet. Det är min önskan att mänskligheten skyndsamt ska vakna upp ur den sömn, av vidskepelser och politiska ideologier, som hindrar människor att mötas. Jag hoppas på, och längtar efter, en dag då mänskligheten möts som fria och förnuftiga individer i ett öppet och nyfiket världskollektiv. Jag längtar och väntar…

Frej von Fräähsen zu Lorenzburg

4 reaktioner på ”En missriktad individs korståg

  1. Jag har slutat läsa apg29. Av liknande anledningar som du. Att plocka som man vill ur Bibeln är inte kristet. Om man vill så kan man med en rad här och där, plockad som man vill, finna stöd för det mesta.

    Bibeln måste alltid tolkas i sin kontext. Och det finns många frågor där svaret aldrig blir exakt. Det gör att man måste ha öppenhet för olika tolkningar. Och våga möta människan.

    • Hej!
      Tack för din kommentar och ursäkta sena svaret! Din kommentar hade gömt sig i spam-filtret men nu har jag plockat ut alla de där som kom vilse. Jag kan bara hålla med dig, Christer Åberg menar nog väl men det blir fel och jag misstänker ofta att han bara är ute efter att provocera alternativt förhärliga sig själv och vara ”duktig” det är ledsamt men vi har alla våra olater och får göra vårt bästa för att tolerera varandras brister. Kanhända att i gengäld har turen att få uppleva samma grad av tolerans.
      Må gott medmänniska! 🙂

  2. Som jag skrev i en kommentar till den artikeln du hänvisar till, så var det jag som anmälde. Orsaken till det var het och hållit den mängd han producera med åsikter om hbt-perssoner….Om det hade varit ett mindre antal bloggartiklar, hade jag inte bet webhotellet kontakta honom…. 😉

Kommentera artikeln

