Mental radiotystnad, fasta och välmående

Idag har jag och min pojkvän Andreas fastat utifrån den nya inne-dieten 5:2 fastan. Det innebär alltså att man fastar (äter under  500-600 kalorier) två dagar i veckan och äter normalt resten av dagarna. Visst, det utlovas att man ska bli smal och smärt och snygg men vi fastar främst för hälsofördelarna. Fastan innebär att nivåerna av vissa cancerfrämjande tillväxthormoner sjunker drastiskt och det är vi ju intresserade av efter att Andreas blev sjuk förra året. Vi lägger till en massa nyttigheter i kosten: baljväxter, bär, fröer, olika typer av lök, olika typer av kål och svamp. Dessa ska då räknas som super-duper-mat som ger cancern på nöten!

Förutom att fasta är det bra att slå av på takten/ varva ner/ tömma sinnet på den vanliga kavalkaden av halvsmälta minnen och oförrätter och nojor. Därför brukar jag meditera mellan 20 minuter och en halvtimme. Det är lätt och låter dig zooma ut från det inre pladdret en stund:

1) det viktigaste är att du sitter bra:

il_fullxfull.402514088_lm3dNär man mediterar är det bra att sitta med rak rygg och tänka att alla kotorna balanserar som klossar i ett torn. Sitt på en stol eller en meditationskudde. Själv föredrar jag en meditationspall som man kan köpa på nätet för nån hundring.

2) Vänd dig mot en vägg utan en massa krusiduller. Man mediterar med ÖPPNA ÖGON för att undvika att somna, därför är det bra att ha en neutral yta framför sig så man inte blir yr i skallen av nåt häftigt Josef Frank eller Laura Ashley mönster.

3) Sätt en timer (ja din iphone är tillräckligt andlig för att klara jobbet) och välj en bra tidsperiod. Är du ovan kan du börja med fem minuter för det är bättre att du sitter koncentrerat en kortare stund än att du nickar till i fyrtio minuter.

4) Nu börjar själva meditationen! Medan du sitter ska du koncentrera dig på navelområdet, försök att känna in och placera din medvetenhet där. Behåll fokus på navelområdet medan du räknar andetagen: räkna ett på inandning, två på utandning, tre på inandning, fyra på utandning och så vidare upp till tio. När du kommit till tio börjar du om från ett. Om du tappar räkningen börjar du om från ett. Om du tappar koncentrationen och börjar tänka på någonting annat börjar du om från ett. Målet är att du ska kunna sitta stilla och räkna andetagen utan att tappa koncentrationen.

5) Var tålmodig. Hela poängen är att man ska öva upp förmågan att sitta stilla (inte skruva på sig, inte klia sig eller liknande) och vara koncentrerad (man blir lätt rastlös i början). Ge inte upp, du kommer ganska fort upptäcka att du blir lugnare, snällare och mer närvarande.

Sådär, nu när både ditt yttre och ditt inre är i balans kan du väl gå ut och göra nåt fint. Skratta med en snigel, titta på solnedgången, pussa en människa du gillar eller ge en femma till en hemlös så hen kan köpa sig en kopp kaffe.

Tralala

Frej von Fräähsen zu Lorenzburg

 

Annonser

Kommentera artikeln

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s