”Jag gör någonting vackert”! Om köttets lustar…

Här sitter jag nu med ostmackan i hand och filo-frukost-oferar (det är oftast när jag äter frukost som jag tänker de djupaste tankarna). Jag läste någonstans att man alltid ska visa gästfrihet för det KAN vara en gästande ängel som knackat på dörren. Det är inte utan att man börjar fundera när man ser den här lille killens undran över att äta djur:

”Jag gör någonting vackert”
Luiz Antonio säger det med barnets prestigelösa självklarhet. Jag myser och sträcker mig efter näsduken när lilla tåren tittar fram. Jag blir helt enkelt rörd av denna kloka unge som fattar det uppenbara: Djur vill inte lida och dö för att hamna på våra tallrikar.

Modevärlden saknar sunda värden när den efterfrågar fler, och mer exotiska, skinn att klä de rika i. Krokodiler och ormar föds upp för att sluta sina dagar som handväska eller skinnjacka. Utrotningshotade valar blir exklusivt hundgodis åt kräsna vovvar. Ett horribelt stort antal djur börjar sina dagar i trånga utrymmen för att sluta sina korta och olyckliga liv på ett brutalt och ovärdigt sätt. Hur vi än ser på de här sakerna så är det knappast ”vackert”.

Köttets lustar
Peter Kadhammar avslutar sin krönika om nutidens ”Stora Liggdöden” i Sverige med orden:

Som i drottning Victorias England sitter vi på kammaren och dreglar. Inte över franska kort utan över dataskärmar. Vi dreglar och drömmer – om kött och dofter och smaker och verkliga möten.

Jag tänker att det är bättre att vi möts för lite ”köttets lustar” tillsammans med en levande och jämlik partner än att gå en batalj med nå’t dött kött som  erbjuder föga motstånd där det ligger på middagsbordet. Sommaren är här så spring ut i buskar och snår och göka lite:
För framtiden. För hälsan. För njutningen.

Frej von Fräähsen zu Lorenzburg

 

Kommentera artikeln

